Családi fotók a munkahelyi számítógépen? Inkább ne tegye!
Szerző: TCI Olvasási idő: 3 perc
A GDPR, az uniós adatvédelmi rend miatt változik a munkahelyi számítógépek használatának szabályozása is. Egy friss törvényjavaslat alapján módosul a Munka Törvénykönyve és tilos lesz a munkáltatótól a munkavégzésre adott számítógép magáncélú használata.
Mi is változik tulajdonképpen?
A 2016. áprilisában hatályba lépett átfogó európai adatvédelmi reform szükségessé tette a jogrendszerben az ágazati szabályok módosítását is.
A friss törvénytervezet tartalma szerint a munkáltató által a munkavállaló részére bocsátott számítástechnikai eszközt a munkavállaló csak a munkavégzés érdekében használhatja.
Mindezek magyarázata, hogy a
munkáltató a munkavállaló magánéletével kapcsolatos személyes adatait nem
kezelheti, azokba nem tekinthet be, illetve azokat nem tarthatja nyilván. Ezzel
párhuzamosan a munkáltató jogos érdeke az is, hogy a számítógépen található
adatokról biztonsági mentést készítsen, vagy azokat ellenőrizze, - hiszen ez a
munkavégzéshez szükséges.
Mit tárolhatunk a munkahelyi számítógépen?
Két érdek ütközik, ha a munkavállaló munkahelyi számítógépén tárolásra kerülnek a személyes adatai is - gondolhatunk itt személyes fényképekre, feljegyzésekre, - hiszen azt nyilvánvalóan ő maga sem szeretné, hogy erről a munkáltató biztonsági mentést készítsen, illetve ezekbe betekinthessen.
A fenti érdekek összeütközéséből adódik, hogy valamiféleképpen szabályozni kell a munkavégzésre rendelkezésre bocsátott számítástechnikai eszközök a használatát. Nagyobb munkáltatók informatikai vagy egyéb belső szabályzat formájában már korábban rendezték a kérdést, és a legtöbb helyen meg is tiltották a magáncélú használatot.
Mi a teendőm munkáltatóként?
A munkáltató szempontjából jelen esetben a legcélszerűbb, ha korlátozza a kiadott eszközök használhatóságát a munkavégzéshez szükséges funkciókra, vagy blokkol meghatározott oldalakat. Ez a legbiztosabb módja annak, hogy ne is kerülhessenek kérdéses adatok a munkáltató birtokába.
A törvényjavaslat tartalmaz egy
olyan kitételt, hogy ettől a szabálytól eltérő belső szabályozás is születhet,
- tehát a munkavállalóval kötött egyéni magállapodás keretében a munkáltató
lehetővé teheti, hogy ezeket az eszközöket magáncélra is használja a
munkavállaló. Ez esetben célszerű a munkáltatónak a kiadott eszköz háttértárolóján több
partíciót létrehozni, így az egyiken tudja a munkavállaló a személyes
természetű dokumentumait tárolni, a másikon pedig a munkavégzéssel kapcsolatos
adatokat. Az intézkedés következtében szétválik a háttértárolón lévő kétféle
adatállomány, így a munkáltató sem követ el jogszabálysértést azzal, hogy a
munkavállaló magáncélú személyes adataihoz hozzáfér.
És ha nem szabályozom...
A cégeknek arra kell felkészülniük, hogy módosítaniuk kell a munkaszerződéseket, vagy a munkavégzésre vonatkozó szabályokat úgy, hogy egyértelmű legyen, a dolgozók mire használhatják, a munkahelyi eszközöket és mire nem. A munkaadó dönthet úgy, hogy semmilyen korlátozást nem vezet be, ilyenkor a cégtől kapott laptopon, asztali számítógépen vagy okostelefonon szabadon lehet böngészni, levelezni, csetelni.
Ez esetben azonban fennáll a számítógépek gyakori vírusfertőzöttségének lehetősége, illetve külső támadások következtében is könnyen hozzáférhetővé válnak a céges és személyes adatok.
Amennyiben nem születik belső
szabályozás, vagy korlátozás a munkahelyi eszközök használatára, az általános
tilalom lép érvénybe, vagyis egyetlen eszközt sem lehet magáncélra használni a
munkahelyen.